De uitdagingen van een startende ondernemer

Jerry Muller Finzie coach
Jerry Muller was de eerste franchisenemer van Finzie. We kunnen met een gerust hart zeggen dat Jerry enthousiast is over Finzie. We gingen langs bij zijn kantoor in Utrecht en vroegen hem waarom hij voor Finzie gekozen heeft en hoe hij zijn eerste jaar als franchisenemer heeft ervaren.

Wanneer ben je begonnen als franchisenemer bij Finzie?

“Op 3 januari 2017 zijn we open gegaan. Dat is nu precies een jaar geleden.”

Hoe gaat het nu?

“Het gaat goed! Ik heb echt niets te klagen. Ik heb genoeg aanvragen elke week en dat is wat je wil natuurlijk. Ik krijg veel leads binnen. Ook via doorverwijzingen van klanten. Het gaat dus goed.”

Ging het vanaf het begin zo goed?

“Het was een rough start. Ik ben als eerste begonnen. Toen was de formule al wel gebouwd, maar niemand kende het. We moesten nog naamsbekendheid opbouwen. Ik heb echt helemaal in de beginfase gezeten en dat liep niet meteen storm.”

Waarom durfde je het aan, als eerste franchisenemer?

“Ik moet je heel eerlijk zeggen: hiervoor was ik franchisenemer bij een andere formule. Wij zaten niet op een lijn qua visie, dus moest ik een keuze maken: weer in loondienst of iets anders. Toen ben ik in het diepe gesprongen met Finzie.

Persoonlijk heb ik hiervoor gekozen omdat ik niet in loondienst wil. De flexibiliteit van het zelfstandig ondernemerschap is mij heel erg dierbaar. Ik heb een dochtertje van 9 maanden en ik vind het belangrijk dat ik actief in haar opvoeding kan zijn. Als franchisenemer van Finzie kan ik dat combineren omdat ik nu zelf mijn agenda bepaal. Wel binnen de voorwaarden die Finzie stelt natuurlijk. Daarnaast heb ik net zoals Finzie altijd lage tarieven gehanteerd, dus ook daar zat direct een grote match. Daarnaast heb je de Best Uit Garantie die best een belangrijk deel van de business case is. Als je ervoor zorgt dat dit gaat lopen, zorgt het ervoor dat je kosten gedekt zijn op een gegeven moment.”

Wat betekent de Best Uit Garantie voor jou als franchisenemer?

“Wat je ziet is dat de mensen die de Best Uit Garantie hebben afgesloten, vooral contact met het service team in Hoorn hebben. Achter de schermen loopt het allemaal door, daar heb ik geen omkijken naar. Als mensen vragen hebben, dan bellen ze mij, maar ik verwijs ze meestal weer door naar Hoorn. In principe heb ik er heel weinig werk aan, dat is natuurlijk fijn.

Ik sta heel erg achter dit product, omdat het ervoor zorgt dat wij als Finzie altijd in beeld blijven bij de klant en ook echt doorlopend zijn geldzaken in de gaten houden en verbeteren. Het heeft voor mij ook voordelen, want op het moment dat zij weer een hypotheek nodig hebben, dan denken ze ‘we moeten naar Jerry gaan!’ Dat is de win-win. Op het moment dat een klant een financiële aanpassing wil hebben waarvoor hij adviesplichtig is, dan komen ze door de Best Uit Garantie ook bij mij terecht.

Het zorgt er daarnaast voor dat ik een portefeuille opbouw. Dus als ik ooit besluit om mijn winkel te verkopen, dan verkoop ik ook echt iets. Ik verkoop klanten, want er zit een doorloop in vanuit de Best Uit Garantie verdiensten.”

Wat deed je voordat je franchisenemer was bij Finzie?

“Ik heb ongeveer een jaar als franchisenemer bij een ander bedrijf gezeten. Het was laagdrempelig en ik kende de eigenaar goed, dus dat schakelde makkelijk. Het bracht me alleen niet wat ik wilde dat het me zou brengen. Vandaar dat ik daarmee gestopt ben. Daarvoor heb ik best wel lang bij Vereniging Eigen Huis gewerkt. Ik heb daar gewerkt als Manager Binnendienst. Ik was de manager van de mensen die de aanvragen verwerken. Ik bouwde processen, bepaalde het beleid en zette de visie neer.”

Als franchisenemer heb je bepaalde papieren nodig, had je die toen al?

“Nee, omdat ik manager was had ik ze niet meer nodig. Toen ik daar weg ben gegaan, heb ik binnen twee maanden mijn papieren weer gehaald. Als je je papieren hebt, dan kun je direct starten bij Finzie. Dat is echt super handig.”

Wat heeft je het meest verbaasd sinds je bij Finzie bent gestart?

Inmiddels zie je dat mensen voor onze lage prijs langskomen en heb ik een volle agenda, maar in het begin is me dat een beetje tegen gevallen. Dat kwam omdat we nog onbekend waren. Ik zie dat collega franchisenemers die later zijn gestart hun agenda veel sneller vol hebben staan. In die zin hebben we echt een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Maar je moet er rekening mee houden dat je een aanlooptijd nodig hebt van een aantal maanden om het draaiend te krijgen.”

Hoe verloopt het nu met de aanvragen?

“In het begin zijn een groot deel van de aanvragen uit mijn eigen netwerk gekomen. Dus kennissen en via via. Ik krijg nu best veel leads binnen via Finzie. Ik heb er deze week al een stuk of 6 gehad. Ik wil minimaal 8 afspraken per week. Je wil eigenlijk 3 posten per week kunnen sluiten. Dan zit je goed in je omzet. De businesscase is gebaseerd op 2 per week, daarmee zit je aardig goed.”

Hoe ervaren jouw klanten op dit moment de dienstverlening van Finzie?

“Voor zover ik weet goed! Ze zijn allemaal heel positief, omdat het heel snel gaat en we sterk zijn in de communicatie. We hebben de Mijn Finzie-omgeving en dat soort dingen.

Ik denk dat mijn klanten vooral tussen de 25-35  jaar zijn. Jonge klanten. Starters en jonge stelletjes die voor het eerst samen een huis kopen. Ik heb best wel wat tevreden klanten gehad die over mij spraken en zo kwamen er weer nieuwe klanten binnen. Dat is best wel lekker.”

Hoe zie je jouw toekomst als franchisenemer bij Finzie?

“Utrecht is onderverdeeld in drie regio’s. Ik heb de binnenstad nu. Er komen er nog twee bij. Het is nu best lekker druk, maar ik wil eigenlijk alledrie de regio’s hebben. Dat is wel waar je heen wilt. Als het nog drukker wordt, dan neem ik iemand in dienst. In gebieden als Leidsche Rijn wordt nog veel gebouwd. Daar zitten heel veel jonge mensen en potentiële business. Dat is een regio die ik er graag bij zou willen hebben. En op een gegeven moment, als je goed genoeg draait, dan kun je zelf een stapje terugnemen. Dan laat je het anderen voor je draaien, maar dat is allemaal dikke toekomstmuziek.”

Wat is jouw advies voor financieel adviseurs die ook bij Finzie willen starten?

“DOEN!

Kijk, ik vind Finzie een heel leuk bedrijf. Het is jong en heel dynamisch en een hele fijne werkomgeving. Er wordt wel wat van je gevraagd, maar voor het grootste gedeelte ben je vrij om te doen en laten wat je wil. Je mag bijvoorbeeld je eigen lokale samenwerkingen aangaan. Dat vind ik gewoon heel fijn.

Wat ik ook fijn vind van Finzie is de samenwerking met de mensen die de dossiers afhandelen. Dat is heel belangrijk. Die zitten er echt bovenop en zorgen ervoor dat mijn dossiers over het algemeen binnen 2 weken akkoord zijn. Hoe sneller dat akkoord er is, hoe sneller ik mijn geld heb en hoe sneller de klant geholpen is. Dat gaat twee kanten op. Wat dat betreft is Finzie een hele fijne organisatie.”

Ook starten als Franchisenemer van Finzie?

Ben jij aangestoken door Jerry’s enthousiasme? Ben jij klaar om die nieuwe weg in te slaan? Om een eigen kantoor te beginnen en deel uit te maken van een sterke, vernieuwende formule? Met een team achter je dat jouw handen vrij maakt om te doen wat je écht leuk vindt?

Kijk op de website voor meer informatie of maak vrijblijvend een afspraak met Marco den Boer (06 – 53 62 64 42 of ).. Hij kan je alles vertellen over de kansen die onze formule jou biedt.

Sluit menu Mijn Finzie Mijn Finzie
Zoeken
Maak een gratis afspraak