Almere was ooit een pilot vestiging van Finzie. Inmiddels is Finzie een jaar ouder en 20 franchisenemers verder. Yvonne Jonker is een van deze franchisenemers en heeft de pilot locatie overgenomen. In dit interview vertelt ze hoe het haar vergaat in Almere.
Wanneer ben je begonnen als franchisenemer bij Finzie?
“Officieel ben ik vanaf 1 januari 2018 echt begonnen. Vanaf toen kon ik ook in alle systemen.”
Hoe gaat het nu?
“Het gaat best wel lekker. Ik krijg regelmatig leads vanuit Finzie. Almere was ooit een pilot vestiging. Er waren klanten die daar gesprekken hebben gehad. Twee van hen hebben inmiddels een woning gevonden en zijn teruggekomen naar Finzie, naar mij dus.”
Hoe ben je bij Finzie terecht gekomen?
“Ik ben al lang werkzaam in de financiële dienstverlening. Eigenlijk al vanaf eind jaren 80. Ik heb best wel wat jaren bij SNS bank gewerkt en aantal jaren bij Reaal. Ik ben vanaf 2004 als zzp’er aan de slag gegaan en toen had ik al het idee om ooit mijn eigen toko te beginnen. Een eigen onderneming, dat is een mooi doel!
De markt was toen niet naar om voor mezelf te beginnen. Ik ben toen wel gaan detacheren, dat vond ik ook wel een stap. Ik wilde ook bij andere bedrijven binnenkijken. Ik ben toen bij de Rabobank terechtgekomen. Daar ben ik van de ene opdracht in de andere gerold. Dan blijf je toch een beetje hangen. Het was toch weer een soort verkapte loondienst. Je wordt zo eigen met het bedrijf.
Ik wilde heel graag iets hebben wat ik mijn eigen bedrijf kon noemen, waar ik ook mijn eigen visie in kan uitdragen. Via via kwam ik Finzie tegen. Mijn partner is accountant en hij had best wel wat kritische vragen en ik ook. Daarover heb ik nagedacht. Dat is niet over een nacht ijs gegaan. Finzie heeft hetzelfde doel voor ogen als ik, dus ik dacht, ik ga hier gewoon voor!”
Wat maakte dat jij dacht “dit durf ik aan”?
“Het kan een mooi verhaal zijn, maar je moet ook kijken wie het bedrijf gemaakt heeft tot wat het is. Je moet kijken naar wat voor beleid ze voeren. Het blijft natuurlijk altijd een risico wanneer je als franchisenemer met een partij in zee gaat. Je moet nog maar zien of het operationeel ook is zoals ze zeggen.
De gesprekken die ik met o.a. Geoffrey heb gehad voelde goed. Ik had best wel wat kritische vragen en die werden open en transparant beantwoord. Ze zeiden dat ik ook kon praten met de franchisenemers die al aan het werk zijn. Dat heb ik ook gedaan. De mensen achter Finzie kijken natuurlijk ook naar jou. Pas jij binnen het plaatje wat zij voor ogen hebben? Ik vind het goed dat ze daar zorgvuldig mee omgaan. Ze nemen niet iedereen zomaar aan omdat hij of zij zich leuk kan verkopen.
Van beiden kanten zie je dat er mensen aan het stuur staan, die weten waar ze het over hebben en beslagen ten ijs komen. Ook de manier waarop ze met klanten omgaan. Heel transparant en geen poespas. What you see is what you get. Geen mooie verhalen er omheen, maar zo werken we.
En toen dacht ik: dit is leuk, hier gaan we voor!”
Wat dacht je toen ze jou over de Best Uit Garantie vertelde?
“De Best Uit Garantie is een mooi extraatje. Voor de klant is het mooi en voor ons is het commercieel interessant. Daar heb je doorlopende inkomsten uit. De hypotheekmarkt is nu booming, maar we weten allemaal dat dit met golven gaat. Er zal een tijd komen dat de markt en de rente gaan stijgen en dan zal de markt wat minder actief zijn. Dan is het mooi als je ook uit de Best Uit Garantie inkomsten hebt.”
Wat heb je gedaan voordat je franchisenemer werd bij Finzie?
“Ik zat bij de Rabobank. Daar heb ik als financieel adviseur gewerkt sinds 2010. Altijd op projectbasis. Soms bij de lokale bank en soms bij Rabobank Nederland, maar altijd als financieel adviseur. Ik heb verschillende gesprekken gevoerd. Van beheer tot aankoop, nieuwbouw, bestaande bouw en ook echtscheidingen en overlijden. Alle facetten zijn voorbij gekomen. Dit was wel altijd vanuit het kader van de Rabobank. Ik heb altijd bij klanten aan tafel gezeten, dat vind ik ook het leukste.”
Wat trekt jou het meeste aan in jouw werk?
“Ik vind het hypotheken vak heel interessant. Dat verandert continu. Iedere klant is uniek. Je kan zeggen dat iedere klant een woning wil, maar iedereen heeft een andere ‘waarom’. Voor de een is zekerheid heel belangrijk, de ander zegt juist dat hij zo min mogelijk wil betalen. Er is altijd een reden waarom iemand dat wil. Het is mooi als je iets kan neerzetten voor de klant waar hij zich goed bij voelt, zodat je contact kan houden. Dan kan de klant op mij terugvallen wanneer er weer iets is. Zo bouw je een relatie op. Dat is iets waar Finzie ook voor staat. Natuurlijk willen we proberen om onze portefeuille zo groot mogelijk te maken, maar op zo’n manier dat het ook goed onderhouden wordt. Dat valt of staat eigenlijk met de automatisering. Als eenpitter kun je dat niet bewerkstelligen, daar heb je de backoffice voor nodig. Daar hebben ze bij Finzie ook wel goed over nagedacht.”
Je hebt eerder intern bij de Rabobank gezeten. Was het wennen nu je moet schakelen met een service team op afstand?
“Als je bij de Rabobank als externe binnenkomt op een nieuwe locatie, dan moet je ook je weg vinden. Dan kun je niet constant aan collega’s vragen hoe iets zit. Wat dat betreft is het vergelijkbaar, alleen heb je nu met een heleboel geldverstrekkers te maken en met een heleboel regels in plaats van alleen met de regels van de Rabobank. Dus je moet een slimme manier vinden om op redelijk korte termijn de juiste gegevens te vinden en uit te vinden hoe het zit. Daar vind je je weg ook wel weer in. Door veel zelf te doen leer je het meeste. En als je er echt niet uitkomt dan vraag je het aan collega franchisenemers of aan de vraagbaak in Hoorn.”
Finzie is een jonge organisatie. Hoe ervaren mensen dat?
“Ik had vorige week een dame en eigenlijk had ze al voor zichzelf een keuze gemaakt voor de Hypotheker. Toen is ze via Finzie benaderd en is ze doorgezet naar mij. Ze had een terechte vraag: ‘Wie is Finzie?’ Op zo’n moment moet je iemand toch even overtuigen. Dus ik vroeg wat er speelt en zij legde haar situatie uit. Ik heb haar meteen een voorstel gedaan en bovenop de advieskosten gezeten, want ik weet wat de hypotheker rekent. Ze had toen nog wel wat vragen over onze jonge organisatie. Bij de hypotheker had ze iemand gesproken die al heel lang in het vak zat. Toen dacht ik ‘Ah! Daar zit de twijfel’. Ik heb aangegeven dat bij Finzie allemaal professionals werken met zeer veel ervaring en verteld dat ik zelf al ruim 20 jaar werkzaam ben in de financiële dienstverlening. Uiteindelijk heeft ze toch de overstap gemaakt naar mij. Ze had een heel goed gevoel bij de meneer van de Hypotheker, maar ze konden niet tegen onze prijzen op.
Ik kan me ook wel voorstellen als je Finzie niet kent, dat je vragen hebt. Dan moet je met goede argumenten komen en kijken hoe je het vertrouwen van zo’n klant kan winnen.”
Hoe zie jij jouw toekomst als franchiser bij Finzie?
“Ik woon in Den Haag en mijn Finzie vestiging zit in Almere. Als het goed loopt, is de intentie om eind volgend jaar naar Almere te verhuizen. Dat valt of staat met het slagen van Finzie. Ik ben me ervan bewust dat ik daar zelf 200% verantwoordelijk voor ben, maar ik ben er ook van afhankelijk hoe Finzie in Nederland groeit. Dat kun je alleen doen door goede marketing te voeren. Daardoor worden wij gevoed. En aan ons is de taak om iedereen goed op te volgen, zodat ook de mond-tot-mond reclame goed gaat. Ik zal er echt alles aan doen om het goed te laten verlopen. Ik ben iemand die vol passie werkt voor mijn bedrijf. Ik kijk niet op een uurtje meer of minder. Ik vind het werk gewoon leuk, dus als er iets gedaan moet worden, dan ga ik daar gewoon voor.
Almere is in twee segmenten verdeeld. Nu kunnen mensen uit dat andere gebied ook bij mij terecht, want er is nog geen andere franchisenemer daar. Voor mij is wel de doelstelling om die andere vestiging erbij te nemen als het goed gaat.
Finzie zelf heeft als doel om in 2020 een marktaandeel van 8% te hebben. Dat zou ik ook wel willen. Daar wil ik wel aan mee werken.”
Wat is jouw advies voor financieel adviseurs die ook willen starten bij Finzie?
“Mijn advies is eigenlijk om in ieder geval de gesprekken aan te gaan. Bij het eerste gesprek wordt goed aangeven hoe het bedrijf is opgebouwd. Daar zie je al gelijk dat dit een bedrijf is die weet waar ze het over hebben. Ze weten wat wel en niet werkt. Dat geeft natuurlijk niet de garantie dat het gaat werken, maar wel veel meer dan iemand die geen idee heeft hoe de markt van financiële dienstverlening werkt. Dus dat is al goed.
Als het voor jou als persoon ook goed voelt, dan kun je een stapje verder zetten. Dan is het verdienmodel belangrijk. Daar hebben ze goed over nagedacht. Ze werken anders dan een organisatie als bijvoorbeeld de Hypotheker. De advieskosten die wij vragen zijn lager, het verdienmodel is dus ook anders. Daar moet je goed naar kijken. Ik denk zelf dat dit iets is waar we naartoe gaan. Ik denk dat het advies op afstand, telefonisch advies of via internet steeds populairder wordt. Als adviseur kun je daardoor veel meer omdat je geen reiskosten meer hebt. Het verdienmodel van Finzie is ook dat je de kwantiteit goed op orde hebt. Ze houden rekening met groei en de backoffice is goed. Als je een vraag hebt, wordt die meteen opgepakt door de backoffice in Hoorn. Dat is voor jou als adviseur heel fijn.
Als je passie hebt voor je vak en je eigen bedrijf op wilt zetten, dan ga je een mooie toekomst tegemoet als financieel coach bij Finzie.”
Ook starten als franchisenemer bij Finzie?
Ben jij klaar om die nieuwe weg in te slaan? Om een eigen kantoor te beginnen en deel uit te maken van een sterke, vernieuwende formule? Met een team achter je dat jouw handen vrij maakt om te doen wat je écht leuk vindt? Neem die eerste stap naar je eigen vestiging waarin jij je kunt onderscheiden door een relatie met je klant op te bouwen en te gaan voor het allerbeste advies.
Maak dan een afspraak met Marco den Boer (06 – 53 62 64 42 of marco.denboer@finzie-nederland.nl). Hij kan je alles vertellen over de kansen die onze formule jou biedt.