Lage advieskosten en een betrokken organisatie

John Paul is sinds oktober 2017 franchisenemer bij Finzie. Hij wilde lagere tarieven rekenen voor klanten en vond onder andere daarin een match met Finzie. In dit interview vertelt hij over zijn weg naar het ondernemerschap en hoe Finzie hem daarbij helpt.

Waarom heb je voor Finzie gekozen?

“De afgelopen drie jaar heb ik in dienst gewerkt bij de De Hypotheekshop. Ik vond dat een leuke organisatie, maar ik ergerde me aan het feit dat ze zulke hoge tarieven vroegen. Zeker voor starters, want dat zijn geen complexe dossiers. Dan is € 2500 ,- euro voor hypotheekadvies veel geld. Toen kwam ik in een vakblad een interview met Paul van der Meijs tegen. Daar vertelde hij dat Finzie lagere tarieven hanteert en dat sprak me wel aan. Ook kan ik me herinneren dat er iets in stond over de nazorg van klanten en dat vind ik ook belangrijk. Ook de Best Uit Garantie vond ik interessant, want dan kun je mensen echt helpen om geld te besparen.

Uiteindelijk gaf Finzie de doorslag, onder andere door de lage tarieven die ze hanteren en de ondersteuning die ik krijg.”

Wat vind jij van de huidige tarieven die partijen voor hypotheekadvies vragen?

“Toen ik nog in loondienst was, hielp ik een starter wel eens voor €2250 in plaats van €2500. Dan voelde ik me bezwaard tegenover mijn toenmalige werkgever, want ik wist al dat hij dat niet leuk ging vinden.

In het begin had ik niet zoveel moeite met de onderhandelingen met klanten, maar steeds vaker kwam het tot een stevige discussie over de adviesvergoedingen. Klanten stelden er veel vragen over. Als ik dan klanten verloor, kwam het eigenlijk altijd daardoor. De klant zei simpelweg: ‘Ik ga ergens anders heen, want daar is het goedkoper.’

Ik wilde geen tarieven vanaf €2500 meer vragen, dat is gewoon niet in verhouding met wat je krijgt.”

Trekt het je aan dat Finzie een jonge organisatie is?

“Ik merk dat Finzie meedenkt en dat je met zijn allen bezig bent om wat neer te zetten. Ik ben in oktober 2017 begonnen en toen zat ik met nog 7 anderen in een opleidingsgroep. Je merkt dat, ondanks dat je elkaar helemaal niet kent, er onderling toch betrokkenheid en saamhorigheid is. We hebben bijvoorbeeld onze eigen app-groep. We zijn toch een soort van eenpitters. Dus ja, je loopt in je adviespraktijk wel eens tegen dingen aan. Met zijn allen weten we heel veel. Die kennis wordt onderling uitgewisseld en zo helpen we elkaar.”

Ondanks dat je een zelfstandig ondernemer bent, heb je dus toch wel een beetje een collegiaal gevoel?

“Ja, precies. Aan de andere kant heb ik minder direct contact met de binnendienst. Toen ik nog op kantoor werkte had je direct contact met hen. Als je wat wilde bespreken, dan liep je er gewoon heen. De binnendienst van Finzie zit in Hoorn. In het begin was ik dus wel benieuwd hoe dat zou gaan.”

Hoe gaat het contact met de binnendienst van Finzie?

“De contacten lopen wat mij betreft goed. Je krijgt ze snel aan de lijn en ze staan open voor vragen. Als je vraagt of ze iets willen uitzoeken, krijg je heel snel terugkoppeling. De eerste hypotheken zijn inmiddels gesloten, dus dat gaat goed.”

Hoe heb jij je voorbereid op de start van je eigen Finzie vestiging?

“Ik was al lang voordat ik startte op zoek gegaan naar samenwerkingsverbanden en dat soort zaken. Het is niet zo dat ik op 16 oktober dacht: ‘ah, nu gaat de deur open en nu ga ik eens een keer wat doen.’ Al die samenwerkingsverbanden moet je een beetje zaaien, daar ben ik dus vrij lang van te voren er al mee begonnen.

Klandizie opbouwen heb ik gedaan door tegen vrienden en kennissen te zeggen dat ik voor mezelf ging beginnen. Ook kwam ik bij het zoeken van huurruimtes al in contact met mensen. Het gaat altijd minder snel dan je wil.

In de uitleg naar de klanten moet je nog wel eens uitleggen wat Finzie is. We zijn net zo onafhankelijk als andere hypotheekadviseurs, wij doen het alleen voor minder geld omdat we slim zijn georganiseerd.”

Wat vinden jouw klanten van Finzie?

“Mensen vinden de werkwijze van Finzie prettig, want ik krijg veel positieve reacties. Via Mijn Finzie kunnen ze het hele traject volgen. Vooral de wat jongere generatie vindt het fijn dat ze alles kunnen uploaden. Sommige mailen het naar mij of de klant coach, ook prima.”

Bij Finzie ontmoeten we de klant waar en wanneer de klant dit uitkomt. Hoe gaat dat bij jou?

“Op dit moment zit ik het meeste bij de klanten thuis. Ik woon zelf in Raalte en mijn klanten daar komen niet naar Deventer. Dus dan ga ik naar de mensen thuis. Daarbij kan ik gebruikmaken van een flexplek in Raalte, dat wil ik graag verder uitbouwen. Het gaat ook nog wel eens telefonisch. Zeker bij de leads die via Finzie binnenkomen. Dan weet je niet waar ze vandaan komen en dan maak je telefonisch kennis.

Er zijn mensen die het prima vinden om het allemaal via de telefoon of e-mail te doen, maar ik vind face-to-face zelf het leukst. Ik ben het ook gewend en ik voel me er het beste bij.
In het verleden verloor ik ook wel eens klanten. Die hadden liever dat je buiten kantoortijden bij hen thuis langs kwam en in mijn vorige functie deed ik dat niet. Dan gingen klanten ergens anders heen. Nu is dat geen belemmering meer.”

Hoe zie jij de toekomst als franchisenemer bij Finzie?

“Ik wil de grootste hier in de regio worden en een stevig aantal hypotheken in de maand doen. En ik hoop dat wij straks net zo bekend zijn als de andere grote partijen. Maar dan als een laagdrempelige partij waar mensen prettig worden geholpen. Daarnaast wil ik graag dat we als formule groeien en landelijke dekking krijgen.”

Wat is jouw advies voor franchisenemers die ook bij Finzie willen starten?

“Bereid je goed voor! Als je vandaag begint, moet je eerder al voorbereidend werk hebben gedaan. Begin met het vullen van de pijplijn en houd er rekening mee dat het altijd anders gaat dan je denkt.

Ik denk dat nieuwe adviseurs wel in een groep terecht komen met zittende adviseurs waar je goed wordt opgevangen. Wij willen graag groeien, want hoe meer kennis hoe beter! De onderlinge verbondenheid is er. Een beetje cliché, maar nieuwe ondernemers komen bij Finzie in een warm bad terecht.

Ik denk dat de adviseurs die er nu bijkomen, het al weer iets makkelijker hebben dan wij, omdat er nu meer aan marketing wordt gedaan. Finzie wordt bekender, dat helpt.”

Sluit menu Mijn Finzie Mijn Finzie
Zoeken
Maak een gratis afspraak