Het verkrijgen van een hypotheek voor je woning gebeurt veelal in drie fases. In elke fase lever je documenten aan. Een financieel coach van Finzie helpt je door het proces heen. Welke documenten je per fase nodig hebt en wat een financieel coach van Finzie voor je kan betekenen, lees je in deze blog. Uiteraard kunnen klantspecifieke situaties leiden tot het leveren van andere, aanvullende documenten.
Documenten in de eerste fase
De eerste fase in het proces van het verkrijgen van een hypotheek, is de fase waarin je uitzoekt hoeveel geld je kunt lenen om een huis te kopen. In deze fase heb je vaak voor de eerste keer contact met een hypotheekadviseur om je financiële mogelijkheden te bespreken. Een financieel coach van Finzie helpt je graag en begeleidt je door de drie fases van de hypotheekaanvraag. In de eerste fase kan de financieel coach een uitgebreide hypotheek berekening voor je maken zodat je concreet weet wat je maximaal kunt lenen en welke aandachtspunten er mogelijk nog zijn. Je kunt met vragen ook altijd bij je financieel coach terecht.
In de meeste gevallen heeft je financieel coach in de eerste fase de volgende informatie nodig:
- Een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs
- Een recent loonstrookje en eventuele andere inkomsten
- Je pensioengegevens
- Ben je zzp’er? Dan heeft de coach de jaarcijfers van de afgelopen 3 kalenderjaren nodig
Documenten in de tweede fase
Jouw financieel coach geeft ook tips geven over het bezichtigen van een woning en het onderhandelen als je je droomhuis hebt gevonden. Heb je een bod uitgebracht en ben je met de verkopende partij een prijs overeengekomen? Dan teken je het koopcontract. Na het tekenen van dit contract heb je gemiddeld zes weken de tijd om je hypotheek te regelen. Jouw financieel coach geeft je in deze fase persoonlijk en passend advies en vraagt na je akkoord een hypotheekofferte aan.
Om een persoonlijk én passend advies te kunnen geven, heeft de financieel coach een aantal gegevens van je nodig. Denk hierbij aan gegevens over je werk en inkomen, je pensioen, je bezittingen etc. Bij Finzie lever je je documenten en financiële gegevens altijd veilig en verantwoord aan. Dit kan via je Mijn Finzie omgeving en/of via Ockto.
Je coach werkt het advies uit, legt deze aan je voor en gaat over tot de geadviseerde hypotheekaanvraag als je akkoord bent met het advies.
Documenten in de laatste fase
In de laatste fase ontvang je van je financieel coach vaak eerst een rentevoorstel met aan te leveren stukken voor de geldverstrekker. Het is belangrijk dat je dit voorstel goed controleert. Ga je akkoord met het rentevoorstel? Dan kun je deze ondertekenen. De financieel coach verstuurt vervolgens de hypotheekaanvraag naar de bank of geldverstrekker.
De bank of geldverstrekker wil er zeker van zijn dat jij je hypotheek kunt terugbetalen, daarom heeft de bank of geldverstrekker – naast de eerder genoemde genoemde stukken – veelal nog een aantal aanvullende documenten van je nodig, bijvoorbeeld:
- Een bankafschrift van je betaalrekening
- Een eventuele definitieve verbouwingsspecificatie
- Een taxatierapport (let op! Deze moet door NWWI zijn goedgekeurd)
- Is je arbeidsovereenkomst minder dan 6 maanden geleden ingegaan? Dan wil de bank of geldverstrekker een kopie van je arbeidsovereenkomst ontvangen
- Ontvang je een schenking van je ouders? Of kies je voor een starterslening? Dan wil de bank of geldverstrekker het getekende contract ontvangen
- Lenen of schenken je ouders geld om de woning te kunnen betalen? Dan wil de bank of geldverstrekker soms een kopie van het paspoort of de identiteitskaart van je ouders ontvangen
Is dit niet je eerste koophuis? Dan wil de bank of geldverstrekker in de meeste gevallen ook nog de volgende documenten ontvangen:
- De WOZ-beschikking van je oude/huidige huis
- Een voorlopig verkoopovereenkomst, een waardeverklaring of taxatierapport
- Een opgave van de oorspronkelijke hypotheekschuld op je oude/huidige woning
Heb je alles aangeleverd en is je hypotheek geaccepteerd door de geldverstrekker? Gefeliciteerd! Dan ontvang je een zogenaamd bindend kredietaanbod. Na tekening en verzending, gaat de geldverstrekker de stukken in orde maken. Dan kun je de aktes tekenen bij de notaris en de sleutels in ontvangst nemen.
Documenten aanleveren via Mijn Finzie
Als je je hypotheekadvies laat verzorgen door Finzie, kun je al je documenten digitaal aanleveren via je eigen Mijn Finzie omgeving. Je kunt hier precies zien welke documenten er nodig zijn en wat de status is van je aangeleverde documenten. Zo heb jij overzicht en krijg je een seintje als er wat moet gebeuren.
Maak een afspraak
Wil je binnenkort je eerste huis kopen en ben je benieuwd wat je maximaal kunt lenen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een financieel coach bij jou in de buurt en bespreek je mogelijkheden in een kennismakingsgesprek.