Concentreren op het advies

finzie coach amsterdam monique hypotheekadvies

Monique Kamphorst is sinds oktober 2017 franchisenemer bij Finzie. Ze zit met haar vestiging op de zuidas in Amsterdam. Volgens haar is het nu hét moment om voor jezelf te beginnen, want nu heb je nog de keuze voor het marktgebied van je dromen. In dit interview legt ze uit waarom zij voor Finzie koos en hoe het haar bevalt.

Hoe gaat het nu met jouw Finzie franchiseonderneming?

“Het gaat naar verwachting van wat je mag verwachten van een startende organisatie en een startende ondernemer. De aanvragen komen binnen. In het begin ben je druk met je lokale netwerk opbouwen. Ik ben niet alleen voor een nieuwe organisatie gaan werken, maar ook in een voor mij nieuw marktgebied. Ik heb een jaar of 35 in het Gooi gezeten en dan is Amsterdam toch wel even wat anders. Dan moet je wel zien dat je iedereen weer leert kennen.”

Wat heb je gedaan voordat je bij Finzie startte als franchisenemer?

“Voor Finzie ben ik 5 jaar franchisenemer geweest bij de SNS bank in Bussum. Toen had ik mijn eigen bank, met mijn eigen personeel. Naast het hypotheekadvies, doe je eigenlijk alle zaken die je bij een bank aantreft. Dat is wel anders, maar ik vind mijn werk inhoudelijk heel erg leuk. Daar moest ik mijn tijd verdelen tussen het geven van advies en een winkel 6 dagen in de week draaiende houden. Het is nu wel een fijn gevoel dat ik voor maar 1 persoon verantwoordelijk ben en dat ik er niet meer voor hoef te zorgen dat de schoorsteen bij nog vijf anderen mensen rookt. Wat dat betreft geeft dit me ook meer vrijheid.”

Waarom heb je ervoor gekozen om te gaan franchisen voor Finzie?

“Ik ben gaan franchisen bij de SNS in mei 2012 en dat doe je dan voor een periode van 5 jaar. Daarna ga je met elkaar praten over of je gaat verlengen. Het was op dat moment een combinatie van factoren voor mij. Ik wilde graag naar Amsterdam toe en we werden het ook niet eens over de verlengingsduur van het nieuwe contract. En ik wilde weer meer adviseren, dan mijn tijd kwijt zijn aan al dat andere er omheen. Toen ben ik gaan nadenken wat ik wilde. Ik heb alle franchiseorganisaties op het gebied van hypotheekadvies de revue laten passeren. Ik heb toen ook met verschillende partijen gesproken.

Uiteindelijk kwam ik een LinkedIn post tegen van Daniel Nieuwenhuizen. Toen las ik over Finzie en ben ik verder gaan kijken. Ik ben vrij snel met Daniel gaan praten, want het zag er wel interessant uit.

De gesprekken dateren al van februari 2017, maar ik wilde na 5 jaar 6 dagen in de week werken even wat rust. Toen heb ik mezelf een sabbatical gegund van 5 maanden. Daarna ben ik in oktober gestart met mijn Finzie vestiging.”

Wat had Finzie dat andere partijen niet hadden?

“Finzie heeft een hele andere propositie. Finzie wil blijven adviseren, ook nadat de hypotheek rond is. Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat je zo’n klant blijft volgen.

Hoe makkelijk is het om dat contact te blijven houden, want dan hoeft de klant ook niet meer alles uit te leggen als hij zijn volgende woning gaat kopen. Bovendien spreekt het lage tarief mij enorm aan. Als de klant gewoon rechttoe rechtaan geholpen is, waarom zou je dan een gemiddelde prijs moeten betalen?

Daarna kwam ik erachter dat de investering minimaal is als je dat vergelijkt met andere franchiseorganisaties. Daarbij is de werkwijze fantastisch. Ik ben gewend om te werken met adviessoftware van Figlo. Als je de tijd rekent die ik met zo’n adviesrapport in Figlo bezig was, dan is dat echt een wereld van verschil!

Als je bij een bank werkt, kun je maar 1 product adviseren. Bij SNS konden we nog tussen 4 andere geldverstrekkers kiezen, maar de keuze was heel beperkt. Nu heb je bijna alle geldverstrekkers in Nederland die kun je vergelijken met elkaar. Dat is een hele boost voor je kennis op dat front. Dan kun je op basis van voorwaarden kijken wat nu echt het beste bij de klant past.”

Wat vind je zo fijn aan het werken met de Finzie systemen?

“In het begin was het wel even wennen, want het zijn best veel producten. Het duurt dus wel even voor je die systemen door hebt, maar ook dat kan je in de programma’s van Finzie prima selecteren. Je ziet alle informatie, dus je kunt het ook uitleggen aan de klant. Dat maakt jou als adviseur vakinhoudelijk meer waard.

Als je het leuk vindt om voor een klant advies te doen, dan is het ook leuk om te puzzelen. Wat sluit het beste aan bij wat de klant wil? Het liefste willen ze natuurlijk de laagste rente en aflossen wanneer ze maar willen en ook nog depotrente als het nieuwbouw is. Je kunt nooit aan alles voldoen, maar dan ga je prioriteren. Dan is het toch leuk om te kijken hoe je aan zoveel mogelijk voorwaarden kunt voldoen.”

Hoe heb jij de start als franchisenemer bij Finzie ervaren?

“Nou, dat was wel even een dingetje, want ik dacht dat ik in een maand tijd wel een vestiging kon zoeken. Ik had me niet gerealiseerd dat het voor een particulier al moeilijk is om woonruimte te vinden in Amsterdam en voor bedrijfs plekken is het niet veel anders. Het duurde langer dan verwacht om een geschikte locatie te vinden die ook nog betaalbaar was.
Daarom ben ik niet op 1 oktober gestart, maar op 16 oktober. Ik had voor die tijd geen locatie waar ik tevreden over was.

Op een gegeven moment heb je een locatie en dan denk je: wat nu? Kom maar op met die klanten! Als je al eerder franchisenemer geweest bent, dan weet je wel welke paden je gaat bewandelen en vooral ook als je nieuw bent in een organisatie. Dan heb je even een paar dagen de tijd nodig om de systemen te leren kennen.

Daarnaast ben je al bezig met hoe je de marktbewerking gaat doen.

Ik had de makelaars al in kaart gebracht die in mijn marktgebied zitten en die was ik al aan het benaderen. Daarnaast was ik ook al een paar keer bij een netwerkbijeenkomst geweest van BNI. Dat is een wereldwijd netwerk van mensen die elkaar de handel gunnen. Dat is wel een hele mooie manier om in een korte tijd veel mensen te ontmoeten. Het zijn allemaal ondernemers en we doen allemaal wat anders. Ik ben bijvoorbeeld de enige die financieel advies geeft. Als zij dan iemand in hun netwerk tegenkomen die financieel advies nodig heeft, dan bevelen ze mij aan. Daar haal ik heel veel leads vandaan. Dat is super leuk.”

Wat heeft je tot nu toe het meest verbaasd sinds je bij Finzie zit?

“Ik vind het verbazingwekkend dat ze in zo’n korte tijd al zoveel franchisers operationeel hebben. Als ik zag hoe dat groeide bij de SNS, was dat echt niet met die aantallen. Het verbaast mij ook dat alles zo goed werkt. Dat zo’n serviceteam alles voor je doet nadat je een adviesrapport en het indicatieve aanbod met de klant doorgenomen hebt. Dat scheelt zoveel tijd!

Ik wil me concentreren op het advies en alle administratieve rompslomp doen ze geweldig bij het serviceteam.”

Waar besteed je jouw tijd nu aan?

“Op dit moment heb ik nog wel tijd over. Ik zou meer klanten kunnen bedienen, maar in de beginfase heb je ook veel tijd nodig voor netwerken. Ik ben wel 1,5 dag per week bezig met netwerken.

Zolang we nog geen landelijke dekking hebben, moeten we het vliegwiel lokaal aandraaien. Dus dan ga je langs bij makelaars. Gelukkig is het verhaal van Finzie een leuk verhaal om te vertellen. Je onderscheidt je van andere partijen en makelaars reageren enthousiast.”

Wat is jouw advies voor toekomstige franchisenemers?

“Aan de kwaliteit van Finzie hoeven ze niet te twijfelen, want dat is goed geregeld. Je hebt alle producten die er denkbaar zijn waar je uit kunt kiezen.

Dit is nog het moment om het marktgebied van je dromen uit te zoeken. Daar hoef je bij een andere partij niet mee aan te komen. Nu heb je nog de keuze, over een jaar niet meer.
Er komen nog wel eens mensen bij mij langs die nadenken over een Finzie vestiging. Ik had laatst iemand en die twijfelde nog tussen de Hypotheker en Finzie. Ik vroeg waar hij over twijfelde en wat hij moest investeren bij de Hypotheker. Zo’n marktgebied kost meer dan een ton. Je weet een ding zeker: die winst gaat niet meer worden, want ze moeten iets doen met die tarieven. Ze zijn de duurste in de markt en wij bieden meer. Ik vertelde hem dat ik het niet zou doen, want je moet een ton investeren en de zekerheid dat het eruit komt heb je niet.

Plus je hebt bij een partij als de Hypotheker ook personeel, dat geeft ook een andere dimensie aan je werk. Bij Finzie heb je gemeenschappelijk personeel, dus hier deel je de lasten en je hebt vaste kosten.

Adviseurs houden van adviseren en haten administratie. Finzie neemt de administratie uit handen, zodat adviseurs zich kunnen concentreren op wat ze echt leuk vinden: het advies geven. Wat dat betreft is Finzie het walhalla voor adviseurs!”

Ook starten als Franchisenemer van Finzie?

Ben je benieuwd of voor jezelf starten ook iets voor jou is?

Kijk op de franchise pagina voor meer informatie of maak vrijblijvend een afspraak met Marco den Boer (06 – 53 62 64 42 of ). Hij kan je alles vertellen over de kansen die onze formule jou biedt.

Word franchisenemer

 

Sluit menu Mijn Finzie Mijn Finzie
Zoeken
Maak een gratis afspraak