Zorgen voor een goede klantenbinding

Ronald Waaijer Finzie coach Zwolle

Ronald Waaijer is 1 juni 2017 gestart als franchisenemer bij Finzie in Zwolle. In dit interview vertelt hij hoe hij voor een goede klantenbinding zorgt.

Hoe gaat het nu met jouw Finzie franchiseonderneming in Zwolle?

“Als je het verhaal leest van Jerry en John Paul is dat wel redelijk vergelijkbaar. Het is in het begin even sprokkelen en wennen en kijken of je je handel ergens kan halen. Het is veel contacten leggen en veel zaaien.

Het prijsniveau ligt in Utrecht wat hoger dan in Zwolle, maar je merkt wel dat er de afgelopen 2 jaar een behoorlijke stijging in de markt zit. En ik merk dat het voor starters lastig is om een betaalbare woning te vinden, want er is best wel veel vraag en niet heel veel aanbod meer.”

Woningen kunnen nog maar tot 100% gefinancierd worden, stellen klanten daar vragen over?

“Ik merk wel dat klanten zich wat beter voorbereiden. Ze gaan bij meer dan één partij aan tafel. Ze weten over het algemeen wel hoe de wereld in elkaar zit. Sommige mensen hebben het geld, maar ik merk dat een heleboel mensen aanspraak moeten doen op familie. In de vorm van een aanvullende lening of een schenking.”

Hoe overtuig je klanten om voor jou te kiezen wanneer ze met meerdere intermediairs gesproken hebben?

“Ik ga het gesprek aan en ik geef aan wie we zijn, wat we doen en wat ik voor de klant kan doen. Uiteindelijk hebben we natuurlijk een hele prettige prijsstelling ten opzichte van de grote ketens. Daarmee kunnen mensen bijna €2000 euro besparen. Dat is natuurlijk best serieus geld als je dat ook zelf moet ophoesten. Daarnaast moet je zelf natuurlijk wel het verschil kunnen maken ten opzichte van een andere intermediair. Tot nu toe lukt dat redelijk. Ik heb nog niemand gesproken die naderhand voor een andere partij heeft gekozen, dus dat vind ik wel mooi.”

Wat heb je gedaan voordat je bij Finzie ging franchisenemen?

“Ik heb heel lang bij de ABN Amro gewerkt. Dat hield na de zoveelste reorganisatie op. Ik kon nog wel blijven, maar de verkering was voor mij uit. Ik heb er met plezier gewerkt en ben met plezier weggegaan.

De laatste 12 jaar zat ik al niet meer in het directe advies, dus voor mij was het echt weer even kijken hoe het adviseren ging bevallen. Voordat ik bij Finzie aan de slag ging, heb ik een tijdje als zzp’er gewerkt bij een grote hypotheekketen. Dat was meer om te kijken of ik het leuk zou vinden om weer de advieswereld in te gaan.

Ik vond dat heel leuk, alleen de organisatie waar ik toen zat niet. En ik vond ook dat het verdienmodel dat ze daar hanteren niet meer in deze tijd past. Je kunt geen €3500 meer vragen voor hypotheekadvies. Zeker niet als het starters zijn, dat is echt belachelijk.”

Wat trekt je aan in het vak hypotheekadvies?

“Ik vind het leuk om de klant mee te nemen in de wereld van hypotheekadvies. Het uitleggen van hoe deze wereld in elkaar zit, wat kan, wat uiteindelijk de maandlasten zijn, welke verplichtingen de klant aangaat, welke voor- en nadelen het heeft.

Je kunt het heel ingewikkeld maken, maar je kunt het ook een beetje plat slaan. Dan kunnen we kijken wat het voor de klant voor impact heeft en wat de klant zelf wil. Ik wil ook graag dat mensen zelf nadenken en dat ze ook weten waarvoor ze een handtekening zetten. Het gaat  iedere maand van de klant zijn rekening af, dus hij moet wel weten waar hij zijn handtekening voor zet vind ik. Met name als je kijkt naar de voorwaarden.

Ik neem ook de tijd voor om daar de uitleg voor te doen en ik stuur na het gesprek de berekeningen toe met een toelichting. Meestal bel ik na een dag of 7 om te vragen of het allemaal helder is. Dat heeft natuurlijk ook een commerciële reden, want ik wil ook weten hoever ik nog in de picture ben. Zeker als ze met meerdere intermediairs om tafel zitten. Aan de andere kant wil ik ook openstaan voor de vragen die mensen hebben als ze thuiskomen.”

Heb je nog bij meerdere franchiseorganisaties gekeken of ben je meteen bij Finzie terechtgekomen?

“Ik ben eigenlijk meteen Finzie tegengekomen. Ik heb natuurlijk wel gekeken naar wat voor partij het is en welke mensen daarachter zitten. Ik heb een aantal keer contact gehad met Jerry in Utrecht. Ook de gesprekken met de mensen achter Finzie waren positief en de contacten waren goed. Toen heb ik besloten om een nieuw avontuur aan te gaan.”

Hoe heb je de start als franchisenemer bij Finzie ervaren?

Achteraf, maar da’s altijd makkelijk achteraf, had ik de start over de zomer heen moeten tillen, want je merkt dat het toch een wat rustigere periode is. Op zich gaf dat niets, want voor het traject ga je wat zaaien en adverteren en eens kijken of je met mensen in contact kan komen.

Ik merk nu dat er mensen bij me komen die getipt zijn door mensen die al eerder bij me geweest zijn. Of die ook al op doorverwijzing zijn, dus de derde generatie klanten. Dat zijn de mooiste leads: als mensen bij je komen en zeggen ‘ik heb jouw naam en nummer gekregen van een kennis van mij en die heeft het weer van iemand anders die al bij je is geweest.’ Dat zijn mooie contacten.”

Finzie heeft een vrij jonge uitstraling en we zijn onbekend. Krijg je daar vragen over van klanten?

“Het is wisselend en die uitleg kan ik wel geven, want die uitleg is ook wel plausibel. We betreden met een andere insteek de markt en we vinden dat het allemaal niet zo ingewikkeld en duur hoeft te zijn. We hebben geen systeembeheerders in dienst, ik heb geen lease auto of duur kantoor en ik hoef geen carrière meer te maken. Ik vind het leuk om te doen, dat is de belangrijkste voorwaarde en als ik aan het eind van de maand ook nog mijn kosten kan betalen, dan vind ik het al prima.”

Wat is jouw advies voor toekomstige franchisenemers bij Finzie?

“Ik denk dat je je heel goed moet vergewissen van waarom ga je die stap zetten. Is het vanuit onvrede vanuit je huidige werksituatie of heb je echt geloof in de formule? En wil je meewerken aan een jonge organisatie om een stempel op de hypotheekwereld te zetten? Als het vanuit het eerste is, een vlucht vanuit iets, dan moet je dat niet doen. Je moet er echt goed over nadenken en je moet zorgen dat je een buffer hebt om de eerste maanden te overbruggen. Je zult moeten investeren in je vestiging en je naamsbekendheid. Je gaat pas geld verdienen op het moment dat je advies hebt uitgebracht en daar zit een doorloopt tijd in. Het is niet zo dat wanneer je 1 januari begint, je aan het eind van de maand je geld krijgt. Als je rijk wilt worden, moet je niet als hypotheekadviseur bij een franchiseorganisatie gaan starten. Maar je kunt een hele leuke boterham verdienen als je eenmaal op koers bent.

Het belangrijkste vind ik dat mensen goed nadenken over het nemen van de stap. Het is natuurlijk wel een dingetje om voor jezelf te beginnen. Je bent dan ineens ondernemer. Mijn advies is om een goede locatie te zoeken. Zorg dat klanten kunnen parkeren, het liefst vrij van kosten. Ik heb bij mijn vorige werk gemerkt dat mensen het toch tegen gaat staan als ze iedere keer dat ze terugkomen van een gesprek geld moeten betalen in een parkeergarage. Dus ik heb gezocht naar een prettige werkplek, waar de wifi is goed en waar een parkeerplaats is.”

Hoe ervaar jij de binnendienst van Finzie?

“Ik vind het wel prettig dat die driehoek er is met de binnendienst en de klant. De klant moet zelf ook wat doen. Stukken aanleveren en meedenken. De binnendienst helpt mee met het vergaren van informatie en ik concentreer me op het verstrekken van advies en het aanvragen van offertes.”

Hoe ervaar jij het ondernemen?

“Je zit natuurlijk wel een beetje op een eiland, maar ik ken al mijn collega franchisenemers. We hebben een appgroep en als er wat is, dan kun je altijd een beroep op een ander doen.

Dat is voor mij helemaal fijn, want ik zit pas sinds juni weer in het adviesvak. Ik geef liever een goed antwoord. Ik ben helder in wat ik voor de klant kan doen: ik ga je helpen aan een zo optimaal mogelijke hypotheek en dat hoeft niet altijd met de goedkoopste rente te zijn. Ik kijk ook naar goede voorwaarden en naar een goede geldverstrekker. Uiteindelijk bepaalt de klant de keuze voor zijn advies en ik geef slechts een aantal opties en denk met ze mee. Ik help hen kaderen wat overeenkomt met hun wensen.”

Ook starten als Franchisenemer bij Finzie?

Ben je benieuwd of voor jezelf starten ook iets voor jou is?

Kijk op de franchise pagina voor meer informatie of maak vrijblijvend een afspraak met Marco den Boer (06 – 53 62 64 42 of ). Hij kan je alles vertellen over de kansen die onze formule jou biedt.

Wil je in 3 minuten weten of je bij Finzie past? Doe dan de test!

Doe de test

Sluit menu Mijn Finzie Mijn Finzie
Zoeken
Maak een gratis afspraak