Als het aan mensen met een eigen huis ligt, moet het kabinet zich focussen op het verbeteren van de koopkracht. Ook mag de pensioenleeftijd niet verder omhoog. Dat is een van de uitkomsten uit het consumentenonderzoek* dat we begin maart hebben gehouden.
Wat moet het komend jaar prioriteit krijgen bij het kabinet?
Meer dan de helft (58,4%) van de huiseigenaren met een hypotheek maakt zich zorgen over hun financiële situatie. De meest genoemde zorgen zijn:
- Of ik voldoende geld heb als ik met pensioen ga 27,0%
- Dat de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft 19,2%
- Of mijn partner / ik wel kan blijven wonen in de woning als er iets onverwachts gebeurt 18,5%
- Of ik de financiële gevolgen van de klimaatverandering kan dragen 16,3%
- Of ik mijn schulden kan afbetalen 11,3%
- Of mijn kinderen later een huis kunnen kopen 10,3%
- Of ik nog een woning kan kopen in de toekomst 8,9%
- Of ik de studie van mijn kind(eren) kan betalen 6,5%
- Of ik mijn studieschuld wel kan aflossen / een huis kan kopen door studieschuld 2,2%
Inzicht in jouw financiën
Onze CEO Gerbert begrijpt deze uitkomst wel: “Huishoudens merken de gevolgen van het kabinetsbeleid direct in hun portemonnee en maken zich daar zorgen over. De discussies over de pensioenleeftijd, het klimaatakkoord en de hypotheekrenteaftrek leveren financiële onzekerheid op. Daarom is het belangrijk om nu al goed inzicht te hebben in hoe je er financieel voor staat en op welke manier je je financieel kunt wapenen tegen die onzekerheid.”
Altijd het Beste Uit
Wil jij er zeker van zijn dat je niet teveel betaalt voor jouw hypotheek en verzekeringen? Neem dan de Best Uit Garantie. Deze slimme dienst van Finzie kijkt continue of jouw hypotheek en verzekeringen goedkoper kunnen. Kan het beter of goedkoper? Dan krijg je automatisch een seintje. Met behulp van een Finzie coach ben je zo overgestapt en bespaar je maandelijks geld.
*Het onderzoek is in maart 2019 gehouden onder 500 huiseigenaren met een hypotheek. Het onderzoek is in opdracht van Finzie uitgevoerd door Onderzoeksbureau Fred de Jong in samenwerking met Dynata.