Belastingaangifte 2021: wij geven tips

Belastingaangifte 2021Vanaf 1 maart kan je je belastingaangifte voor 2021 doen. De Belastingdienst vult automatisch al verschillende gegevens voor je in. Handig, maar check ook deze vooraf ingevulde gegevens goed. Wij geven je tips om je belastingaangifte zo goed mogelijk in te vullen.

Tip 1: Begin met informatie verzamelen

Bij het doen van je belastingaangifte heb je verschillende gegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan een jaaropgave, de WOZ-beschikking van je woning en de papieren van je hypotheekverstrekker. Verzamel deze gegevens voordat je begint aan de aangifte. Zo heb je tijdens het doen van de aangifte alle gegevens die je nodig hebt bij de hand.

Tip 2: Dien je aangifte op tijd in

Het is belangrijk dat je je aangifte op tijd indient, anders heb je kans op een boete. Maar voor wanneer moet je dan uiterlijk belastingaangifte voor 2021 doen? De uiterste datum is 1 mei 2022, maar dien je je aangifte voor 1 april 2022 in? Dan krijg je voor 1 juli dit jaar bericht. Dit betekent automatisch dat je in de eerste helft van juli al het eventueel te ontvangen bedrag op je rekening gestort krijgt.

Tip 3: Gebruik je oude aangifte als vergelijking

Is er het afgelopen jaar niet veel veranderd aan jouw situatie? Dan is het handig om je belastingaangifte van vorig jaar als voorbeeld te gebruiken. Zo weet je ongeveer hoe je belastingaangifte voor 2021 er uit moet zien en óf en hoeveel je terugkrijgt.

Tip 4: Controleer je aangifte goed

Het is natuurlijk handig dat de Belastingdienst vooraf al het een en ander invult, maar controleer de gegevens wel goed en vul aan als dat nodig is. De Belastingdienst weet namelijk niet alles van je en jij bent verantwoordelijk voor je aangifte. Wist je bijvoorbeeld dat je een boete kan krijgen als je een bestaande spaarrekening niet vermeld of als je een te laag vooraf ingevuld loon niet aanpast?

Tip 5: Vergeet de aftrekposten eigen woning niet

Een aantal kosten rondom je hypotheek is fiscaal aftrekbaar. Een voorbeeld hiervan is je hypotheekrente. Je krijgt van je hypotheekverstrekker een jaaropgave waarop het totale bedrag aan hypotheekrente staat dat je hebt betaald in 2021. In veel gevallen mag je (een deel van) de betaalde hypotheekrente aftrekken van je bruto inkomen bij je belastingaangifte.

Tip 6: Woning gekocht? Denk aan de eenmalig aftrekbare kosten!

Heb je in 2021 een huis gekocht en een hypotheek afgesloten? Dan zijn er eenmalige kosten die je mag aftrekken. We hebben de eenmalig aftrekbare kosten voor je op een rijtje gezet:

  • Bemiddelingskosten en advieskosten voor je hypotheek
  • Notariskosten
  • Taxatiekosten
  • Kosten voor de aanvraag van je Nationale Hypotheek Garantie
  • Bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop-/aannemingsovereenkomst (dit geldt alleen voor nieuwbouw)
  • Kosten van een nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (dit geldt alleen voor nieuwbouw)
  • Kosten voor een bouwkundige keuring, als deze verplicht was voor je hypotheekaanvraag
  • Boeterente of vergoedingsrente in verband met het vroegtijdig aflossen van je hypotheek

 

Let op! Je hypotheek moet dan wel een eigenwoningschuld zijn.

Tip 7: Heb je je woning verbouwd of verduurzaamd?

Als je je woning in 2021 energiezuiniger hebt gemaakt of hebt verbouwd en hiervoor een lening hebt aangevraagd, mag je de rente over de lening aftrekken. Heb je je hypotheek opgehoogd en de verbouwing binnen zes maanden na de verhoging afgerond? Of staat het geleende bedrag in een bouwdepot? Ook dan mag je de rente aftrekken bij je belastingaangifte. Ook hiervoor is het noodzakelijk dat je hypotheek een eigenwoningschuld is.

Tip 8: Erfpacht

Met erfpacht heb je recht om een stuk grond en de woonruimte daarop te gebruiken. Is de grond waarop jouw huis staat niet van jou? Dan betaal je maandelijks of jaarlijks een bedrag aan de eigenaar van het stuk grond. Deze kosten (canon) zijn fiscaal aftrekbaar.

Tip 9: Fiscaal partner? Deel de posten

Heb je een fiscaal partner? Dan kan het slim zijn om de belastingaangifte samen in te vullen. Door de posten slim te verdelen kan je wellicht belasting besparen. Als je allebei apart de belastingaangifte invult, is het lastig om er achter te komen welke postenverdeling het gunstigst is.

Sluit menu Mijn Finzie Mijn Finzie
Zoeken
Maak een gratis afspraak