Als je een hypotheek aanvraagt heb je meestal een werkgeversverklaring nodig. Wat is een werkgeversverklaring en wat staat er precies in?
Een werkgeversverklaring in vast dienstverband
Een werkgeversverklaring is een document waarin staat dat jij in vast dienstverband bent bij jouw werkgever en wat jij bij jouw werkgever verdient. Deze verklaring kun je bij jouw werkgever aanvragen en krijg je alleen in vast dienstverband. Als je een tijdelijk contract hebt, kun je een intentieverklaring aanvragen bij jouw werkgever.
Wat is een intentieverklaring?
Een intentieverklaring is een document waarin jouw werkgever aangeeft dat hij van plan is om jou in dienst te houden en uiteindelijk een vast contract te geven. Dit geldt voor de huidige omstandigheden. Je kunt geen rechten ontlenen aan deze verklaring, dus het is geen zekerheid dat jouw werkgever jou ook echt in vast dienstverband neemt als hij een intentieverklaring afgeeft.
Wat is er nodig voor een werkgeversverklaring?
Jouw werkgeversverklaring moet door één persoon worden ingevuld. Het salaris wat op jouw salarisstrookje staat en wat ingevuld is op de werkgeversverklaring moet hetzelfde zijn. Ook moet de datum dat je voor deze werkgever bent gaan werken op de werkgeversverklaring staan.
Hoe kom je aan een werkgeversverklaring?
Deze kun je aanvragen bij jouw werkgever. De meeste werkgevers hebben zo’n formulier wel klaarliggen en anders heb je er zo eentje gegoogled die je kunt uitprinten en laten invullen. Bijvoorbeeld de werkgeversverklaring die de NHG op de website heeft staan.
Vragen over jouw hypotheek?
Heb je vragen over jouw huidige hypotheek of wil je weten wat je kunt lenen voor een koophuis? Neem dan contact op met een financieel coach bij jou in de buurt. Het eerste gesprek is gratis en vrijblijvend.